Дитина знає себе в сім'ї близьких, дорослих та дітей, їхні родинні стосунки; в дошкільному закладі - ім'я та по батькові педагогів.
Розуміє вимоги дорослих до її поведінки, виявляє інтерес до спільної з ними та з іншими дітьми діяльності.
Розуміє відмінність між дорослими та дітьми.
Розуміє захищеність дітей батьками.
Розрізнює рідних, знайомих і близьких людей.
Вміє вітатися, дякувати, просити допомоги і пропонувати її.
Виражає своє ставлення до людей словами та іншими способами.
Середній дошкільний вік
Дитина знає, що людина народжується і живе в сім'ї, розуміє значення родинних взаємин, злагоди й порядку в домі, вміє виявляти турботу про рідних і любов до них.
Знає правила спілкування зі знайомими, «сусідами, друзями батьків» та незнайомими людьми.
Виявляє турботу про людей відповідно до їхнього віку.
Розуміє стан і настрій дорослих та дітей. Розуміє значення добрих стосунків з дітьми і педагогами в дитячому садку.
Вміє спільно діяти у грі, під час занять.
Знає і виконує правила ввічливого спілкування.
Розуміє, що в товаристві слід дотримуватись певних норм.
Виявляє інтерес до дій і слів вихователя, прагне співпрацювати з ним, отримати схвалення за добрі вчинки.
Вміє розповідати про своїх друзів, про їхні риси характеру.
Розуміє вимоги до своєї поведінки у спільній діяльності.
Турбується про молодших дітей і вчиться у старших.
Старший дошкільний вік
Дитина розуміє сімейні взаємини, ставлення членів родити одне до одного. Знає свій родовід, усвідомлює, що честь роду залежить від кожної людини.
Має сформовані уявлення про доброту, гуманність, щирість як важливі якості людини та людських взаємин;
Розуміє стан і почуття іншої людини з її вигляду, інтонації, дій, виявляє повагу до її почуттів.
Вміє запобігати конфліктів і розв'язувати їх. Розуміє ставлення людей до себе. Почувається природно в товаристві знайомих і незнайомих людей.
Розуміє поняття «дружба» і «товаришування» й відповідно поводиться з однолітками.
Має уявлення про державу, її символи, про свій народ, національні особливості українців. Знає національні пам'ятки, героїв, виявляє повагу до них, вшановує національні святині.
Народна мудрість, спираючись на багатовіковий досвід виховання дітей, стверджує
* Якщо дитина живе серед добра й чуйності - вона вчиться бути доброю й чуйною, турбуватися про інших.
* Якщо дитина знаходить розуміння - вона стає терплячою.
* Якщо дитина живе серед ворожнечі - вона вчиться «воювати».
* Якщо дитина зустрічається з насміхом - вона стає несміливою.
* Якщо дитина приневолена соромитися - вона почувається винною.
* Якщо дитину оточують жорстокість, насилля - вона схильна до вияву подібної жорстокості й насилля.
* Якщо дитина живе в атмосфері радості, (бадьорості) - вона виявляє життєрадісність у своїх діях.
Як прищепити дитині посидючість
Для багатьох батьків одним із найважчих моментів у розвитку посидючості є етап підготовки до школи. І батьки задаються питанням, як підготувати дитину до тривалих уроків, як виховати уважність саме в цей період життя малюка? Особливо ця проблема стосується батьків, чия дитина відрізняється гіперактивністю. Щоб цей час не було настільки стресовим для малюка, варто дотримуватися певних правил, яким малюк повинен навчитися слідувати ще задовго до школи.
1. Встановіть суворий режим дня. Це допоможе організувати дитину, з'явиться розуміння невідворотності дії. Припустимо, в 8.00 підйом, о 13.00 обід, потім денний сон і прогулянка на свіжому повітрі, а в 21.00 відбій. І все це має бути без заперечень і коректування розпорядку дня. Дитина повинна зрозуміти, що так належить.
2. Потрібно організувати протягом дня якомога більше рухливих ігор, бажано на свіжому повітрі, де дитина змогла б досхочу набігатись і накричатись, тобто дав би вихід своїй енергії. Це може бути парк, ліс, якщо є можливість, частіше вибирайтеся за місто.
3. Необхідно контролювати вживання солодощів. Вони хоч і є простими вуглеводами, необхідними для роботи мозку, але їх не повинно бути занадто багато.
4. Потрібно заохочувати ігри, в яких вимагається увагу і посидючість. Таких ігор безліч, наприклад, конструювання. Малюк вчиться працювати за зразком, починає розуміти - щоб досягти результату, треба добре потрудитися, стати більш терплячим і уважним. У цьому малюкові допоможуть і різні головоломки, і задачки, які містять прихований сенс, це гра з аплікаціями, вишиванням, сюжетно-рольові ігри, конструктори.
5. Знайдіть в дитині те, що його цікавить і викликає непідробний інтерес, і всіляко розвивайте це.
6. Обмежте перегляд телевізора на користь більш цікавих і корисних занять.
Повірте в свої сили, в те, що ви зможете створити своїй дитині всі умови для розвитку такої важливої якості як посидючість. Адже саме уважність та посидючість запускає або пригальмовує психічні і фізіологічні реакції, а унікальне образне і логічне мислення, сила волі - результат добре розвиненої уваги.
Гарної вам адаптації!
Чим може допомогти мама
«Зайчик хоче в садочок»
Якщо дитині важко прокинутись, візьміть будь –яку іграшку, наприклад зайчика, і погладьте ним дитину, приказуючи від його імені: «Вставай, я вже так хочу в садочок!». До речі, цю саму іграшку дайте їй в садочок – в підсвідомості вона буде виконувати роль частинки дому і мами .Краще, якщо іграшка буде м’якою.
Будьте спокійні вранці при розлученні з дитиною.
Більше всього дитина плаче в ранці, при розставанні. Оскільки діти у всьому копіюють своїх батьків, то головне правило – зберігати спокій. Для цього можете наспівувати по дорозі пісеньку, розмовляти на будь – які теми – про тварини, машини, ляльки і ін. Розтаючись, впевненим голосом нагадуйте дитині, коли ви її заберете .Крім цього створіть свій ритуал прощання, наприклад – помахати ручкою, сказати «бувай» і моргнути одним оком. Після цього впевнено повертайтесь і ідіть – якщо довго будете на одному місці, дитина помітить вашу невпевненість і буде переживати.
Гарно відгукуйтесь про вихователів
Робіть так, навіть якщо вам у них щось не сподобалось. Розмовляйте про це не тільки з дитиною. Розкажіть комусь іншому в дитячій присутності, в який хороший садочок тепер ходить дитина і які чудові вихователі там працюють.
Дозвольте дитині відпочивати на вихідних
Дозвольте дитині поспати в вихідні дні трохи довше, але не дозволяйте відсипатись занадто довго – це може збити сформований графік дитини. Якщо дитині треба відспатись, це означає, графік сну у вас спланований не вірно, і можливо, дитина занадто пізно лягає спати.
Складайте ігри про садок
Наприклад, розкажіть дитині казку про те, як маленький котик в перше пішов в садочок для звірів, і як йому спочатку було не комфортно і трошкі страшно, а потім він подружився з іншими звірятами і вихователями. Результат буде кращий, якщо програти цю казку з іграшками. Саме головне – програвати час приходу в садочок мами за своїм котиком. Чому? Тому, що діти бояться більше всього, щоб мама їх забрала із садочка.