Інклюзія— процес включення всіх громадян в соціумі. І насамперед тих, що мають труднощі у фізичному чи розумовому розвитку. Він передбачає розробку і застосування тих методів, які зможуть дозволити кожній людині рівноправно брати участь у суспільному житті. Інклюзія — це процес реального включення осіб з особливими потребами в активне суспільне життя.
Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у освітніх закладах, з урахуванням індивідуальних особливостей таких дітей.
Заклади з групами інклюзивного типу працюють з усіма дітьми, незалежно від рівня їх фізичного розвитку, расової приналежності та інших чинників. Тому думка про те, що в них все пристосоване (форми та методи навчання і виховання, обладнання, тощо) лише для «особливих» діток є помилковою. Такі заклади в однаковій мірі приділяють увагу всім вихованцям. Вони створюють найбільш сприятливі умови для оволодіння дітьми навичками колективної праці і самообслуговування, розвитку та навчання, вчать співчуттю і толерантному відношенню до всіх. Завдяки інклюзії у дітей, що мають різні обмеження, формується та розвивається почуття, що вони такі ж як всі, нічим не відрізняються від своїх однолітків, які, в свою чергу, навчаються сприймати своїх «особливих» друзів звичайними, намагаються налагоджувати з ними приятельські стосунки.
Інклюзивна освіта дозволяє:
– Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти дитини.
– Приймати всіх дітей без виключення в дошкільну систему і суспільство.
– Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті групи та дошкільного закладу.
– Залучати батьків в процес навчання і життя закладу.
– Розвивати культуру поваги і належності до закладу. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
– Створювати дружні стосунки з іншими дітьми.
Переваги інклюзивної освіти:
для дітей з особливими освітніми потребами:
– Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний,
мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей.
– Ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами.
– Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
– Навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей.
– У дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі своїми ровесниками й участі у житті закладу
для інших дітей:
– Діти навчаються природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей.
– Налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них.
– Діти вчаться співробітництву.
– Поводитися толерантно, бути винахідливими, а також розвивати емоційний інтелект.
для педагогів та фахівців:
– Вихователі інклюзивних груп вивчають та краще розуміють індивідуальні особливості дітей.
– Вихователі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
– Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також навчаються дивитися на життєві ситуації очима дітей.
Які документи потрібні для проходження комплексного діагностичного в ІРЦ?
Діагностичне обстеження дітей здійснюється у присутності батьків (осіб, які їх замінюють) за наявності таких документів:
• заява батьків (осіб, які їх замінюють);
• копія свідоцтва про народження дитини; копії паспортів обох батьків дитини (або осіб, що їх замініють);
• результати попереднього обстеження дитини лікарями (психіатром, офтальмологом, отоларингологом, неврологом, хірургом (ортопедом), педіатром, а також логопедами, практичними психологами, педагогами (картка стану здоров’я й розвитку дитини);
• письмової згоди батьків або осіб, які їх замінюють, про надання дозволу на обробку персональних даних дитини, отриманих у процесі психолого-педагогічного вивчення.